Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
19.03.2012 18:40 - Да ти е обеца на ухото!
Автор: merlin68 Категория: История   
Прочетен: 15428 Коментари: 15 Гласове:
25

Последна промяна: 20.03.2012 21:15

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
Да ти е обеца на ухото! - една чисто българска поговорка

Преди време попаднах в ситуация в която си припомних тази поговорка, а в последствие се замислих от къде всъщност идва тя. Смисълът и не се нуждае от разясняване, тя е свързана с предпазване от повторение на едни и същи грешки. "Обецата" е това което трябва да ни пази, разбира се символично защото ако при всяка грешка си закачаме обеца...
Но обецата може ли да пази? Не е ли по-предпазващо да се каже "Да ти е щит в ръката!" например? Нима щитът не би ни опазил по-добре от обецата?
Замислих се каква може да е предпазващата сила на обецата и се сетих за Шолохов. В своя роман Тихият Дон, той пише че при казаците съществува обичай някои мъже да носят обеци и то точно с цел предпазване. Реших да проверя и без усилие открих в нета информация за подобен обичай.

Някои мъже казаци са носели обеци, но не всички и не произволно. Обецата на ухото на казака показва мястото и ролята му в рода.
На лявото ухо обеца е носел казак, който е единствен син на овдовяла, самотна майка.
На дясното ухо обеца е носел казак, който е единствен мъжки наследник в рода.
Единствен син на родителите си е носил обеци и на двете уши.

Тези обеци са изпълнявали ролята на защитен талисман, но са имали и чисто практична предпазваща роля. Командирите, както и другарите им са били длъжни да предпазват до колкото е възможно казаците с обеци на ушите. Те не са изпращани на рисковани задания от началниците си и не са поставяни в първите редици по време на бой.
До тук се вижда добре, че казашкият обичай да се носят предпазващи обеци е много подходящ за първоизточник на българската поговорка "Да ти е обеца на ухото!"
Възниква обаче въпросът, какво общо имаме ние с казаците, в България казачество никога не е съществувало, как тогава бихме могли да приемем, че поговорката произлиза от казаците?
Проверих на бързо в нета и се оказа, че подобен обичай е съществувал и у нас: "на родено мъжко дете, след смърт на баща му, на ухото окачвали обеца за “трай” - История на Ново село Видинско част 4
www.novoselo.org/books_n_history/part_four.html
Логично е да счетем, че след като не е имало в България казаци, но пък съществува подобен обичай, както и поговорка, то корените трябва да се търсят по-назад във времето. Нека видим има ли и други традиции свързващи българи и казаци.
В Именник на българските владетели, четем:
"Тези петима князе управляваха княжеството (може да се разбира князуваха, тоест управляваха) оттатък Дунава 515 години с остригани глави и след това дойде отсам Дунава Аспарух княз, както е и досега."
bg.wikipedia.org/wiki/%D0%98%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D0%B8%D0%BA_%D0%BD%D0%B0_%D0%B1%D1%8A%D0%BB%D0%B3%D0%B0%D1%80%D1%81%D0%BA%D0%B8%D1%82%D0%B5_%D0%BA%D0%B0%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B5
Става въпрос за прическите на първите български князе, а именно остригани глави с оставен обикновено отзад кичур коса - чумбас, кика, или опашка. В някои региони на страната ни чумбаса е запазен до края на ХІХ век.
Интересно е, че точно същите прически са имали и първите руски князе (Киевска Рус). До нас е достигнало подробно описание на руския княз Светослав, направено от византийският хронист Лъв Дякон: "среден на ръст, много строен, с широки гърди, сини очи и дълги мустаци. Косата му е остригана с изключение на един кичур -  знак на благородният му произход. На едното му ухо виси златна ОБЕЦА украсена с рубин и два бисера."


image

Княз Светослав Игоревич убиващ хазарски евреин.
Памятник работы скульптора 
В.М. Клыкова.

Същата прическа е широко разпространена сред казаците, на украински се нарича хохол или чуб.
За съжаление до нас не е достигнало такова подробно описание на някой от първите ни владетели и това дава възможност на някои наши историци да правят доста свободни съчинения относно това как са изглеждали. Завършилите училище по време на соца като мен навярно си спомнят илюстрациите в учебниците по история от където ни гледаха страшни бръснати монголи с опашки на главите, които ни се вменяваха за наши ханове и предци (скоро не съм разглеждал учебник по история, не бих се учудил ако още е така). И днес в нета могат да се видят подобни наши "ханове", ето един пример как някои си представят Аспарух:


image
www.ilovebg.bg/news/view/9

Ние обаче нямаме никакво основание да смятаме, че Аспарух, баща му Кубрат, или който и да е от първите български владетели не са били европeйци и са се отличавали по външност от руските князе. Напротив имаме всички аргументи да твърдим обратното, и това са общ език, обичаи и местообитание. Всички тези фактори показват един общ генезис както на българската, така и на руската аристокрация (Киевска Рус), и разбира се не само на аристокрацията. В този смисъл да се твърди, че едните са монголи, или монголо-татаро-иранци, а другите са славяни или нормани е несъстоятелно. Хиляди години до създаването на България и Киевска Рус, Черноморските степи са обитавани от скитите. Земите обитавани от ЕВРОПЕЙСКИТЕ СКИТИ (в никакъв случай не следва да ги бъркаме с монголи, татари и други азиатски номади), се простират от Дунав и Черно море на юг, до Балтийско море на север, от Германия на запад, до Дон на изток. Като тези граници и особено източните са доста условни, в различни периоди европейските скити навлизат доста на вътре в Азия.
Изследователи като д-р Г.Ценов, вече отбелязаха, че още преди 2000 години гърците са дали превод на думата скити. Страбон пише, че скити означава номади, тоест скитащи. Скити намира обяснение със старобългарското скытати сен - скитам се
Древните летописци са единодушни, че скитите са роднини на траките обитаващи нашите земи:

Дион Касий, нарича тракийското племе даки, част от скитите. Прокопий, казва, че сармати и гети са от един произход. Според Херодот, гетите са траки. Страбон казва, че гетите са от един род с мизите и говорят един език. Стефан Византийски, направо заявява - скитите са тракийски народ.
Основен поминък на скитските племена е животновъдството, те са конен народ, общественото устройство е тип военна демокрация. По времето на Римската империя скитите са свободни племена и съседи на Рим. Извъшват множество набези в пределите на империята. В тези условия Рим прилага основната си политика - разделяй и владей. На част от скитските племена са предложени договори и те са привлечени като федерати на Римската империя. Тези федеративни договори им носят известни привилегии. Федератите не плащат данък на Рим, напротив Рим им плаща за защита на границите си. От своя страна федератите са длъжни да предоставят част от младежите си на служба в римските легиони. По този начин Рим защитава границите си и създава напрежение между отделните скитски племена.

Сега няколко думи и за казаците. Казачеството се появява в 15-16 век на територията на днешна Русия и Украйна, както самото име казак, така и произхода на казаците е тема на много спорове и различни теории. Като цяло се налага мнението, че казаците първоначално обитават южните степи на Източна Европа, а по-късно се разселват в Подуралието, Поволжието, Сибир, достигат и колонизират Далечния Изток и дори Аляска. Казачеството силно наподобява скитската обществена организация на военна демокрация. Общество от свободни хора, всеки мъж от които е войн и има своето място във военната йерархия носещо съответните задължения и привилегии. Първоначално полската държава (Жечпосполита) се опитва да привлече казаците и им предоставя автономия в замяна на тяхната военна подкрепа. По-късно след опитите на поляците да ограничат независимостта им, казаците въстават и се съюзяват с Руската империя, където първоначално получават същите привилегии. Казаците подобно на скитските федерати на Рим, охраняват границите на Руската империя, за което в критични за империята времена получават множество облаги. В мирно време обаче, самоуправлението им е трън в петата на руската имперска администрация и казаците често са подлагани на гонения. Може да се каже, че казаците са последните скити. Краят на казачеството идва след болшевишката революция, по време на която казаците са разединени, по-голямата част взима страната на бялото движение, докато друга част подкрепят червените. Един от основните водачи на болшевишката революция Лев Троцки, заявява: Казачеството е единствената общност в Русия способна да се самоуправлява, затова трябва да бъде унищожено. След победата на революцията, червената власт методично се заема да изкорени казачеството и успява.

image
"Запорожките казаци пишат писмо до турския султан" - Иля Репин 1880г.
http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D0%B0%D0%B7%D0%B0%D0%BA%D0%B8

На този фрагмент от прочутата картина може да се видят както обеците на някои от казаците, така и характерната за тях прическа хохол (чумбас).

И нека се върнем на поговорката "Да ти е обеца на ухото!" и какво общо има тя със скитите, българите и казаците.
Логически стигнахме до извода, че обичаят с поставяне на предпазващи обеци е по-стар от казаците, тъй като е запечатан в българската памет под формата на поговорка и дори е запазен като обичай в Ново село (може би и на други места, не съм проучвал детайлно).
Византийските летописци отъждествяват българи и руси със скитите. Това няма как да не ни говори за общ генезис носещ корените си от сродни скитски племена имащи близки езици, обичаи и обществена организация.
Имаме свидетелство, че първите български владетели, както и руските им колеги, са били с бръснати глави и оставен кичур коса отзад (чумбас, кика, чуб). Според Лъв Дякон, чумбаса е знак за знатно потекло. Също според описанието на Лъв Дякон, руският княз Светослав, носи обеца на едното си ухо.
Чумбаса (на украински хохол) е широко разпространен сред казаците, среща се и в България, чак до ХІХ век.


Носили ли са обаче мъжете скити обеци?

image

скитска обеца в звериен стил delfina.gorod.tomsk.ru/index-1269534552.php

"Скитите са носили обеци (мъжете само една на дясното ухо)"- Древняя русская история - www.bibliotekar.ru/istoria-rossii/18.htm
За носене на обици от мъжете при скитите пише също Е. Джакобсон в The Art of the Scythians – Interpretation of the culture at the edge of the Hellenic world, стр.87.
Съвсем естествено е в едно общество на военна демокрация, в което благото на семейството и рода са основна ценност, да се появи обичай (вероятно той е бил със сила на закон) гарантиращ продължението на родовете. Обецата е била видимият знак осигуряващ на носителя и защита.
Още преди да се създаде българската държава, военната демокрация в скитските племена започва да се неглижира от военната аристокрация и постепенно се преминава към феодализъм. След създаването на България, феодализма се налага и скитите влезли в състава на новата държава почти напълно променят начина си на живот. В резултат на това до нас достигат само фрагменти от обичаите им - такъв фрагмент е и тази чудесна поговорка.
При казаците, обичая с предпазните обеци се практикува до преди стотина години и това намира своето обяснение в самото понятие казачество. Казачеството се появява точно в периода на закрепостяване на свободните селяни в руските и литовски княжества. То се формира от бягащите от това заробване свободни селяни, очевидно през 14-15 век все още има запазен спомен за формата на скитската военна демокрация към която казачеството се връща.
От миналото до нас чрез народните предания, традиции и обичаи достига много информация за произхода ни, трябва само да отворим умовете и сърцата си за да я разберем. Неразбирането на миналото, непознаването на корените ни, ни прави уязвими в настоящето и несигурни за бъдещето.





Гласувай:
25



1. germantiger - ...
19.03.2012 19:21
Добре си го написал и подкрепил с изображения!
Ясно и стегнато и не видях "нито грам политиканство".
Поздравления за постинга!
цитирай
2. merlin68 - Добре си го написал и подкрепил с ...
19.03.2012 19:26
germantiger написа:
Добре си го написал и подкрепил с изображения!
Ясно и стегнато и не видях "нито грам политиканство".
Поздравления за постинга!


Благодаря тигър, оценката ти ме радва.
цитирай
3. sparotok - чумбас
20.03.2012 21:04
По принцип носнето на чумбас е древен трако-пеласгийски обичай. Омир нарича траките акрокоми - с коса само по темето...

Плутарх казва за абанти (пелазги) и мизи, че бръснели косата си и оставяли един кичур да расте.

минойските пелазги също носят кика

http://www.minoanatlantis.com/pix/Minoan_Fisherman_Fresco_Art_650px.jpg

http://www.minoanatlantis.com/pix/Minoan_Boxing_Boys_Fresco_Art_650px.jpg

Поздрави!
цитирай
4. merlin68 - По принцип носнето на чумбас е др...
20.03.2012 21:18
sparotok написа:
По принцип носнето на чумбас е древен трако-пеласгийски обичай. Омир нарича траките акрокоми - с коса само по темето...

Плутарх казва за абанти (пелазги) и мизи, че бръснели косата си и оставяли един кичур да расте.

минойските пелазги също носят кика

http://www.minoanatlantis.com/pix/Minoan_Fisherman_Fresco_Art_650px.jpg

http://www.minoanatlantis.com/pix/Minoan_Boxing_Boys_Fresco_Art_650px.jpg

Поздрави!


Разбира се това е нормално, при положение, че траки и скити са родствени народи, говорещи един език. Естествено е чумбаса да е разпространен и при траките, а от там и при българите. Знае се по много свидетелства, че подобна прическа се използва и през ХІХ век в България. В Украйна също тази прическа се използва, включително и през ХХ век.
цитирай
5. stoineff - Теорията е добра,
21.03.2012 13:50
за мен израза: "Да ти е обеца на ухото" означава по - скоро да те дразни нещо и да ти напомня за грешките, които си допуснал, а не да те пази физически от нещо...
цитирай
6. sparotok - казаци
21.03.2012 15:49
Да, казачеството се събужда, болшевиките избиха много от тях, но не ги пречупиха, здрав народ!

http://www.zdravomislie.ru/kultura/kazaki/255-tradiczii-i-obychai-kazakov.html

цитирай
7. merlin68 - за мен израза: "Да ти е обеца на ...
21.03.2012 18:53
stoineff написа:
за мен израза: "Да ти е обеца на ухото" означава по - скоро да те дразни нещо и да ти напомня за грешките, които си допуснал, а не да те пази физически от нещо...


Да поговорката е ясна, грешката трябва да ти е като обеца на ухото, да те предпазва от повтарянето и. Както съм и писал в началото на поста, днес обецата има чисто символично значение, но в древността не е било така. Именно от факта, че обецата е била физически знак, служещ да покаже, че този който я носи трябва да бъде пазен, идва и символичното и значение на нещо което предпазва в поговорката.
цитирай
8. merlin68 - Да, казачеството се събужда, бо...
21.03.2012 20:40
sparotok написа:
Да, казачеството се събужда, болшевиките избиха много от тях, но не ги пречупиха, здрав народ!

http://www.zdravomislie.ru/kultura/kazaki/255-tradiczii-i-obychai-kazakov.html



Благодаря за линка, прочетох материала с удоволствие.
Казачеството се появява в период, когато христянските ценности са напълно утвърдени, не е чудно, че те са базата върху която са стъпили основните казашки добродетели. Все пак ясно се вижда, че някои от традициите (както е и у нас, а и навсякъде по света), са продължение на стари езически традиции.
Например, обичая при погребване на загинал казак, конят му оседлан и с бойно снаряжение да следва ковчега до гроба, пред опечалените роднини, очевидно е християнизирана версия на скито-тракийския обичай войнът да бъде погребван заедно с коня.
Носенето на обеци показващи ролята на казака в рода също е явно пред христянски.
цитирай
9. shtaparov - Истината за революциите
21.03.2012 22:26
Думите на гейментака "троцки" са директно потвърждение на тезата,че комунистическите и всички други антинародни революции са организирани
от световните банки и са финансирани единствено и само от най-богатите банкери,за да направят така,че народите по света да станат роби на банките
или най-малкото да са тясно зависими от тях. За целта е било нужно "революционерите" да унищожат всички независими групи население и да ги превърнат в крепостни селяни на банкерите. Било е нужно също да се унищожи всичкия бизнес,който не е зависим от банкерите и от техните крадливи институции,за да остане само техния и да няма кой да го конкурира или да му бъде коректив. По стечение на обстоятелствата,всички водещи световни банки
са собственост на сънародници на "троцки",които естествено са искали да бъде унищожено или присвоено всичко,което не е тяхно. И са го постигнали,но само в белите страни. С китайците обаче тия ненаситни търбуси ще си счупят не зъбите,а ченетата. Жалим им бъдещето.
цитирай
10. get - - Да "ни е обеца" на ухото(!) ... сложната и криволичеща история на казаците !?!
23.03.2012 20:53
- почвам отзад напред тази история с личната на атаман Андрей Шкуро - http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%90%D0%BD%D0%B4%D1%80%D0%B5%D0%B9_%D0%A8%D0%BA%D1%83%D1%80%D0%BE ... този "Георгиевски кавалер", който през първата световна война се би геройски срещу германци, а след това ... кога трябваше да се бие срещу Братя Българи ... ето какво пише неговият командир ген. Врангел : "полковник Шкуро го познавам когато бе на служба в Гористите Карпати. ... Отрядът полковника Шкуро начело със своя началник, действаше в района на ХVІІІ корпус, в състава на който влизаше и моята Усурийска дивизия, по-голама част от времето си той се размотаваше в тила, пиянстваше и гпабеше, докато накрая по настояване на командира на корпуса Кримов, не бе отзован от участъка на корпуса."
- Странно, кога трябва да се бие с германци е герой а срещу нас ... пияница и лентяй ?!
- Той оглавява, съпротивата на казаците от Прикубанието срещу "червените" !
- През Втората световна война ... сформира казашка войска с която се бие на страна на Германия срещу Съветите ?!! ... Заловен от "съюзниците" е предаден на Съветите, които го и обесват !!
- Този атаман е който стига до Харков и се натъква на зверствата извършвани там, в подземията на Чрезвичайната комисия - малко по тази тема, прочети на: http://grigorsimov.blog.bg/politika/2009/02/07/treta-izvadka-ot-knigata-na-kniaz-jevahov-spomeni.287502

- А казачеството нямаше да се опълчи на Червената власт - ако не бяха така наречените "черни дъски" ? - "Советская власть закрыла базары и стала отбирать излишки продуктов, и совершилось „чудо“. Идея „отечества“, не находившая до этого отклика в массах, вдруг стала понятна ... настолько, что организации отрядов не приходилось уже агитировать, а станицы сами присылали за офицерами и выступали „конно, людно и оружно“
Чёрные доски - http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%A7%D1%91%D1%80%D0%BD%D1%8B%D0%B5_%D0%B4%D0%BE%D1%81%D0%BA%D0%B8

- А ето ти един подарък ... Що ли за човек, може да изпее такава песен ??

Голова ты, моя удалая

Голова ты, моя удалая,
До чего ты меня довела?
Ох, судьба ты, моя роковая!
Ох, для чего меня мать родила?

Для чего меня мама родила,
Эх, чтоб тюремную жизнь испытать.
Вот сижу во тюремной я клетке,
Да света божьего мне не видать.

Я помру на тюремной постеле,
Да похоронят меня кое-как.
И на кладбище для арестантов,
Не придет, не расплачется мать.
цитирай
11. deathmetalverses - Направило ми е впечатление, че УКРАИНКИТЕ,
08.05.2012 17:35
за разлика от РУСКИНИТЕ (познавам 16, омъжени в България) усвояват по-лесно и дори говорят без акцента езика ни; а рускините, може би, защото са свикнали да бъдат в привелигировано положение, просто отказват да учат българския - защото имат определено самочувствие, че принадлежат към "богоизбран" народ?! Даскалицата ми по руски език (4-8 клас) беше внучка на казаци...

Така че, не съм историк и не съм проучвал задълбочено темата, напълно е възможно да има някаква историческа връзка между съвременните казаци и българи, защото ние носим 39% тракийско ДНК, а земите на Украйна са били обитавани също от родствени на траките народи - сармати...

Поздрави за интересната статия и вложения труд, приятелю! Здравко
цитирай
12. merlin68 - Здравко,
08.05.2012 18:16
накара ме да се замисля и мисля, че си прав. Аз познавам само една украинка живееща в България, но тя действително говори чист български, за разлика от няколкото рускини които познавам. Все пак не бих свързал това с мания за величие, по-скоро си мисля, че понеже българския е по-близък до руския, отколкото до украинския, то рускините не си дават особен труд да го научат добре. Това го съдя по себе си, както всички над 40 годишна възраст и аз съм учил руски още от детската градина до последния курс в училище. Често общувам с руснаци, но така и не мога да говоря добре на руски. Понеже така или иначе ме разбират, това не ме мотивира да усъвършенствам руския си:) Просто не се влага старанието с което се изучава чужд език.
Ние като потомци на траки и скити (сармати), сме роднини както на украинците така и на руснаците. Разбира се дедите ни са се разделили още преди хиляди години и българина не е идентичен с руснака, или украинеца, но общите ни корени са видими както в езика, така и в обичаите, народните облекла и т.н.
цитирай
13. diso - Интересна тема
12.05.2012 07:22
Научих и някои нови неща (за чумбаса, най-вече).
Що се отнася до украинския, когато го чух за пръв път - сякаш българин говореше развален руски. Мой близък работи от години в Украйна и всеки път ми дава примери, колко по-близък е до българския, в сравнение с руския. А наскоро разпространиха една снимка от протестите в подкрепа на Тимошенко. На плаката пише "НЕВИННА".
цитирай
14. mariniki - приятно и много интересно ми беше...
12.06.2012 00:00
да прочета... поздравявам те, за този чудесен постинг...
между другото българският и украинският езици са по-близки
по звучене... и имат повече на брой еднакви думи... дори и грам
да не знаеш украински, четеш и всичко разбираш...
знам го със сигурност...
цитирай
15. osiris1002 - Трезубец как символ власти
12.02.2014 11:37
В X в. булгарские правители для охраны своих южных земель в Крыму, между Доном, Кавказом и Волгой стали формировать отряды из наемников. Этих наемников булгары называли "чиркес", что по-булгарски значит "бродящий, вольный (чир) человек (кеше)". На Руси этот этнос называли Бродниками. Большинство чиркесов были христианами. После того, как Волжская Булгария уступила свои южные земли Монгольской Орде (в 1242 г.), чиркесы поступили на службу монгольскому хану Ногаю. Когда Ногай погиб, чиркесы остались на монгольской службе, они охраняли дороги, границы, перевозы, монгольских купцов, чиновников, послов и др. Жили они на границе леса и степи небольшими общинами и охотно приняли в свои ряды таких же, как и они, украинцев-казаков. Постепенно для чиркесов название казаков стало сначала вторым, а потом главным именем, а казацкий "трезубец" стал их гербом.

http://ukhtoma.ru/traditions3.htm
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: merlin68
Категория: Политика
Прочетен: 1679990
Постинги: 293
Коментари: 4201
Гласове: 19298
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031