Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
10.01.2018 17:42 - Враговете на Русия
Автор: merlin68 Категория: Политика   
Прочетен: 3034 Коментари: 10 Гласове:
-3


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
 Представям едно изследване на руската не правителствена изследователска агенция - Левада - Центр. В Русия, тази агенция има статус на "чуждестранен агент", тоест, тя представлява интересите на поръчители от чужди страни, както и се финансира от чужбина.
Представените тук данни са от проучвания на тази агенция през различни години. Анализа и коментарите към тях са мои.

image      Има ли днешна Русия врагове?
Както се вижда от графиката, най-ниско усещане за враг, руснаците са имали през април 1994г. Това спокойствие се дължи на завършилата "перестройка", разпада на СССР, Варшавския договор и СИВ, и все още неугасналото очакване Русия да се интегрира към Запада. Само две години по-късно (през април 1996), процентът на руснаците считащи, че Русия има врагове нараства почти двойно и е 75%. Преди всичко това се дължи на първата Руско-чеченска война, започнала през декември 1994г. и продължаваща в момента на изследването. Също така се обяснява с усещането, че политическо приобщаване към Запада е все по-малко вероятно, а още по-малко вероятно е достигането на западните жизнени стандарти. Обратното, хората обедняват, расте усещането, че са излъгани и, че това не е станало без активно участие отвън. Тази тенденция за витаещо предателство в полза на външен враг е още по-очевидна ако отчетем данните от 1989г. През 1989г. на същия въпрос, зададен от ВЦИОМ, само 13% от руснаците смятат, че Русия има врагове. Или, за 7 години, процентът на руснаците считащи, че Русия има врагове се е увеличил от 13 на 75%.
 В периода 1999-2012г процентът на виждащи врагове руснаци се движи в сравнително стабилни граници между 65-75%. В края на 2013г. този процент рязко скача спрямо 2012г. и това се обяснява със събитията в Украйна, започналия Майдан и антируските настроения. През 2014г. с развоя на събитията в Украйна и присъединяването на Крим към Русия, усещането за врагове достига своя пик от 84%. Стойността на този показател е висока и през 2015г. - 80%, след което през 2016-17г. тя бележи значителен спад до 66%. Това показва едно успокояване на руското общество, най-вероятно дължащо се на военните успехи които постига Русия в Сирия, както и на замразяването конфликта в Украйна. Също така, понижаването на страха от врагове, говори за привикването към наложените на Русия санкции и не особената тревога с която руските граждани очакват следващия транш от тях.

image Кой е врагът на Русия? - Този въпрос е зададен само на тези отговорили положително на първия въпрос - има ли врагове Русия?
Както се вижда враг номер едно, безапелационно е САЩ с 68% и това едва ли изненадва някой. Това също така говори, че руските граждани гледат на страната си като на световна сила, естествена задача на която е противопоставянето на едноличното американско властване по света.
На второ място в класацията е Украйна, тук мотивите са съвсем различни, не става въпрос за съперничество, а по-скоро се вижда усещане за предателство. Широко отразените в руските медии събития в Донбас и Украйна, мероприятията на съмнителни нацистки формирования, както и антируското говорене от официални украински представители, създават това усещане и вбиват клин между руския и украински народи. За руските граждани, до 2013г. Украйна никога не е попадала сред враговете на Русия.
Такова усещане на предателство в руснаците витае и спрямо страните поставени на четвърто и пето място в класацията на руските врагове. 10% от руснаците считат бившите съветски републики за врагове, а 8% считат за главни врагове на Русия, бившите социалистически страни. На пръв поглед процентите не са високи, но всъщност са доста обезпокоителни, в сравнение с това, че само 6% смятат НАТО за основен враг. Впрочем, това заслужава малко по-голям коментар. Изненадващо (поне за мен) ниският процент обявяващи НАТО за враг, вероятно се дължи на това, че като цяло руснаците не считат Европа за заплаха, а останалата част от НАТО е САЩ, които са и посочени като основен враг. Все пак със съжаление, отново ще подчертая, че по-голяма част от руското общество, поставя заплахата от военния блок НАТО, след считаните за предатели, бивши приятели от СССР и социалистическите страни. За това положение, според мен основна вина имат политическите елити в тези страни, често съвсем ненужно говорещи срещу Русия. България е също негативен пример в това отношение. При това, освен лични дивиденти за тези политици от подмазването им на западните партньори, България не получава нищо, а негативите виждаме не са малки.



Гласувай:
13



1. leonleonovpom2 - Поздрави, Мерлин!
10.01.2018 20:40
Много сме малки и според мен не ни броят за враг заради безконтролните приказки, от които определено полза нямаме А само губим!
Но, чувал съм мнения, че наложи ли се, този път няма да застанат зад нас Защото не заслужаваме!
Несправедливи са обвиненията за социализма, който уж Русия ни донесла? Ами той е присаден и при нея, от същите борци против него?! Ами ,за да попаднем под съветско влияние, отговорност наравно със СССР носят САЩ, Англия и донякъде битата като тъпан Франция! Нали са се разбрали така Англия е направила мързеливите гърци велики и създатели на цивилизацията, ние не и трябваме, затова сме така ориентирани
А изобщо за състоянието ни, от което с голям подем и единство на народа сме се измъкнали за кратко , носи Берлинския конгрес и после Ньой ни е довършил! В Ньой Русия не участва и въпреки всичко сме били близко до пълна ликвидация!?
Ако не е била твърдата позиция на САЩ, най-малкото щели сме да се свием до днешна Северна България и то доста осакатена, поради сръбски и румънски апетити!

Няма смисъл да лаем като пинчер срещу овчарско куче Предизвикваме само досадата му
цитирай
2. mt46 - За мен
10.01.2018 20:42
също е изненада, че за НАТО има твърде нисък процент. А за Украйна - доста висок...
цитирай
3. merlin68 - Много сме малки и според мен не ни ...
10.01.2018 21:11
leonleonovpom2 написа:
Много сме малки и според мен не ни броят за враг заради безконтролните приказки, от които определено полза нямаме А само губим!
Но, чувал съм мнения, че наложи ли се, този път няма да застанат зад нас Защото не заслужаваме!
Несправедливи са обвиненията за социализма, който уж Русия ни донесла? Ами той е присаден и при нея, от същите борци против него?! Ами ,за да попаднем под съветско влияние, отговорност наравно със СССР носят САЩ, Англия и донякъде битата като тъпан Франция! Нали са се разбрали така Англия е направила мързеливите гърци велики и създатели на цивилизацията, ние не и трябваме, затова сме така ориентирани
А изобщо за състоянието ни, от което с голям подем и единство на народа сме се измъкнали за кратко , носи Берлинския конгрес и после Ньой ни е довършил! В Ньой Русия не участва и въпреки всичко сме били близко до пълна ликвидация!?
Ако не е била твърдата позиция на САЩ, най-малкото щели сме да се свием до днешна Северна България и то доста осакатена, поради сръбски и румънски апетити!

Няма смисъл да лаем като пинчер срещу овчарско куче Предизвикваме само досадата му


Това е общественото мнение, не политическото, въпреки, че връзка между двете има - обществените медии формират общественото мнение, включително чрез посланията на властта.
цитирай
4. merlin68 - също е изненада, че за НАТО има тв...
10.01.2018 21:18
mt46 написа:
също е изненада, че за НАТО има твърде нисък процент. А за Украйна - доста висок...


Често гледам руски телевизии и въпреки, че съм съгласен до голяма степен с начина по който отразяват случващото се в Украйна и на Донбас, определено смятам, че прекаляват. Там ежедневно и то в няколко телевизии вървят на живо дискусии между експерти, политици, общественици (включително чужденци), от една страна това е пример за журналистика, която поне в нашата демократична държава липсва, от друга страна обаче е прекалена дажба информация, която предизвиква крайни възгледи в обществото. От една страна руснаците се сплотяват пред външната заплаха, имунизират се от възможността да им се случи украинския сценарии, от друга страна обаче се създават свръх негативни нагласи спрямо украинците въобще. Това до известна, макар и значително по-малка степен се отнася и до други страни като нашата.
цитирай
5. born - http://planet-today.ru/geopolitika/item/81145-gnilye-bratushki-bolgariya-yavlyaet-miru-chudesa-rusofobii
10.01.2018 21:24
Едно мнение за нас. Амин.
цитирай
6. merlin68 - Едно мнение за нас. Амин. Да, много ...
10.01.2018 23:52
born написа:
Едно мнение за нас. Амин.


Да, много такива мнения има и дори доста по крайни. Аз за това и казвам, че политиците единствено за свои натегачески цели, нанасят големи вреди на имиджа на българите пред Русия. В условията на тотално променената геополитическа обстановка в региона, спрямо две години назад, такова поведение е направо престъпно.
цитирай
7. dimganev - И от мен малко за Русия и за враговете и
19.01.2018 14:36
Темата е интересна, но тук за обективност е трудно да се говори. Диференциацията в руското общество е твърде голяма. На фона гледащите руските ТВ канали (без изключение проправителствени) и формиращи своето мнение за света от тях, частта на информираните и трезвомислещите е много малка.
Руснаците, като правило говорят само руски и са горещи привърженици на Путин. Малко са руските медии, които вярно отразяваха войната с Украйна. (В Украйна и медийно и всякак беше още по-зле.) Още преди тази война да започне, в един техен сайт се опитах да им кажа, че в тази война печеливши не може да има, ще има само губещи и омразата която ще остане ще ги раздели за векове. Оплюха ме яко и от двете страни, и то – хора начетени. Опомниха се чак когато взеха да погребват убитите. И кому беше нужно това?! В Донбас бяха разрушени градове и опустошени села, една олигархия се смени с друга и бедността стана още по-голяма. Но ако питате руснаците – и в Крим и в Украйна – те са победителите. Бедата на Русия не е батюшката Путин, бедата на Русия са онези 85% които му вярват.
Тук няма място да разнищим всички врагове на Русия – и Америка и Европа и Китай и всички останали. Те лека-полека превземат руския пазар и никакво контраембарго не ги спира. И ако руснаците продължават да лежат на печката, ще си ръфат зелевите кочани и ще стоят на пост – някой да не им ги вземе.
Д.Г.
цитирай
8. merlin68 - dimganev, да съгласен съм, и както ...
19.01.2018 18:25
dimganev, да съгласен съм, и както писах вече - руските медии прекаляват с информацията и особено с коментарите, същото правят и в Украйна, а там плюс това, че направо диво лъжат. В резултат се получава нещо което ако някой ми бе казал преди 5 години, че е възможно, щях да го нарека луд. Оказа се, че огромни части от народа са много лесно манипулируеми, разбира се, аз това го знам, но чак пък толков не съм и допускал.
По отношение на Путин и на представата ти за руската икономика, е трудно да се съглася. Руския пазар е далеч по-малко залят с чужди стоки от нашия, а в последните години се прави сериозна реорганизация. Напълно е заменен със собствено производство вноса на елементи за военната промишленост, включително замяна на самолетните двигатели правени в Украйна с руски. Разбира се има приоритети и те са основно на военното производство и считаните за стратегически отрасли. Както винаги в последните 100 години битовата промишленост изостава.
Руснаците ако питаш са победители и това постоянно се повтаря, но руснаците в себе си добре знаят, че военна победа в Украйна, не е победа. Но ситуацията е сложна... Иначе от гледна точка на безопасността на Русия, то безспорно се взеха правилни решения. Присъединяването на Крим, на практика направи Русия пълен господар на Черно море и разпростря влиянието й в Средиземно море.
Украйна, ако не прави резки движения в Донбас, с нищо няма да пречи на Русия. От година на година ще става все по-зле и просто е въпрос на време да почука на руските порти. Е, да горчивината ще остане за дълго. Друг е въпросът, ако Украйна за чужди интереси тръгне да прави военни золуми предизвиквайки Русия на война, тогава... не знам.
Що се отнася до враговете на Русия, те са вечните такива, руснаците добре ги знаят, за разлика от нас и украинците. През последното десетилетие, на голямата шахматна дъска, Русия отбеляза много сериозен и неочакван за противника си напредък. Тенденцията е той да продължи.
цитирай
9. dimganev - Уважаеми Приятелю,
19.01.2018 20:41
Радвам се че получавам нормална опоненция и материал за дискусия, нагледах се на простотии в този сайт. Относно икономиката на Русия вижте статистиката (напишете в Гугъл ВВП2017) съгл. Википедия – Номиналният ВВП на Русия с население 144 млн е 1,283 трилиона USD (2016 г.) – горе долу колкото е и на Австралия - 1, 259 трлн, но с около 24 млн жители, и по-малко от този на Южна Корея – 1,411. Ако Русия не беше толкова огромна държава, тя щеше да е отдавна смачкана и разпарчетосана при това управление. От друга страна Русия я вкарват във същата схема отпреди 1990 год. – да се защитава, да показва зъби, да се доказва че е световна сила, но само във военно отношение, в икономическо отношение тя никога не е била и не е. Наложената олигархична схема на икономическо управление позволява изтичането на много национален капитал навън. Доколко този капитал се инвестира в световната икономика е друг въпрос, но в голямата си част той не се връща в Русия. В Русия цари капиталова несигурност много по-голяма от тази в България, нашата икономика върви по същата схема, но в много по-малък мащаб. А това е доста наклонен терен.
Що се отнася до военната мощ Русия може да воюва с Украйна, Грузия, Азърбейжан и други слабовъоръжени държавици, да плаши прибалтийските републики, да бомбардира Сирия и т.н. колкото си иска. В Черно море тя може да плаши само Украйна, Грузия и гаргите. Войната е пари, много пари, пари придобити главно с износ на нефт, газ и оръжия. Пазарът на оръжия, обаче ще се свива все-повече за Русия – тя е притисната от САЩ, Китай и Европа. Засега единствено ниските цени спасяват второто място на Русия като световен оръжеен износител.
В света врагове няма – има интереси.Войната е най-глупавия и най-нетрайния начин за прокарване на собствени интереси. Това руснаците би трябвало да са го вече научили. Ама май не са.
С уважение: Д.Г.
цитирай
10. merlin68 - Всъщност, е странно, че при толкова ...
19.01.2018 23:04
Всъщност, е странно, че при толкова "слаба" икономика, Русия не е парчедосана. Как да си го обясним, особено след като твърдиш, че освен икономиката, и управлението й е ужасно? И наистина грешиш сериозно в обяснението на този феномен с огромния размер на Русия. При лошо управление и слаба икономика най-лесно се разпадат големите държави с нееднородно етнически и религиозно население. Русия беше на крачка от разпад през 1999г. след управлението на Елцин, днес обаче въобще няма индикации да се разпада. Та, феномена остава необяснен. Чудя се дали пък завидния размер на БВП на Западните страни не се дължи предимно на спекулата? Примерно, САЩ, миналата година бележат икономически ръст от 3% което си е направо чудо, за такава развитата икономика. Борсовите индекси вървят нагоре, отбелязани са 86 рекорда - чудо. И това на фона на продължаващия повече от десетилетие спад в промишлеността и увеличен размер на дълга. Или да вземем за пример Люксембург - страна в която БВП е най-високо в ЕС и доста по-високо от втората страна Германия, а производителността на труда е почти двойно по-висока от тази в Германия. Какво ще да е това икономическо чудо? Нищо не произвеждат в Люксембург, всичкия този разцвет на икономически показатели се дължи на банките и финансовите фондове там. Или да вземем Китай, който някак странно отстъпва пред САЩ по БВП, та половината от производството в света е в Китай. Не ти ли се струва, че изведнъж в света може да настане нормалност и хората да разберат, че парите нито се ядат, нито можеш много да се стоплиш като ги изгориш. Тогава какво ще стане - който има производство, той има нещо, който има банки - той няма нищо.
Не ти ли се вярва, че това време ще настъпи? Даже мога да ти кажа горе-долу кога - между 2020-2025г. САЩ губят икономическото си лидерство от Китай и долара увисва. През 2020г. по данни на Пентагона, военната мощ на Русия и Китай ще превъзхожда тази на САЩ. Точно днес САЩ приеха нова военна доктрина, ако си чул, в нея се опитват да вземат мерки. Русия е длъжна да бъде военна сила ако иска да съществува. Да, това струва скъпо и руснаците го плащат от стандарта си, но го разбират и подкрепят Путин.
Русия по отношение на военната си мощ, не се е самозабравила като СССР навремето и САЩ днес. Тя е достатъчна да спре всеки потенциален агресор и да осигури на Русия превес във военно отношение в регион чийто радиус към този момент е 2500км. от руските граници във всяка посока.
В момента Китай не е враг на Русия, те са съюзници, макар и по неволя. Разбира се Китай в перспектива ще е враг на Русия и то значително по-опасен от САЩ. Но САЩ сгрешиха в илюзията си за изключителност и вместо първо да се заемат с икономическата заплаха идваща от Китай, те се хванаха първо с Русия. А след това, още по-лошо, заеха се едновременно с Китай и Русия. Въпрос на време е кога САЩ ще рухнат в тази битка... или ще подпалят световна война.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: merlin68
Категория: Политика
Прочетен: 1678006
Постинги: 293
Коментари: 4201
Гласове: 19298
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031